www.montazer.ir
چهارشنبه 9 مهر 1399
شناسه مطلب: 11915
زمان انتشار: 16 شهريور 1399
هر کس به دنبال تطهیر و تزکیه است، باید از دادن مال در راه امام زمان عج بخل نورزد

هر کس به دنبال تطهیر و تزکیه است، باید از دادن مال در راه امام زمان عج بخل نورزد

«تزکیه و تطهیر قلب» مهمترین ماموریتی است که انسان در این دنیا دارد و به وسیله ی آن می تواند به «تولد سالم قوی» و دستیابی به حیات ابدی برتر برسد. راه این تزکیه و تطهیر این است که در راه خدا از دادن جان و مال بخل نورزی.

کسی که مالش را در راه خدا می دهد، باید منتظر به وقوع پیوستن این قول خداوند در آیه ۱۰۳ سوره توبه باشد که می فرماید: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّیهِمْ بِهَا= از اموالشان صدقه بگیر تا به وسیله ی آن، تطهیر و تزکیه شوند». حالا این مال می تواند صدقه یا خمس و زکات یا هر چیز دیگری باشد.

آیا می دانید فرق پاداش مبلغی که انسان در راه امام زمان ارواحنا له الفداء خرج می کند، با پاداش مبلغی که در سایر امور خیر خرج می کند چیست؟

امام صادق علیه السلام در حدیثی زیبا و قابل تامّل می فرمایند: «ﺩﺭْﻫَﻢٌ ﻳُﻮﺻَﻞُ ﺑِﻪِ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡُ ﺃَﻓْﻀَﻞُ ﻣِﻦْ ﺃَﻟْﻔَﻲْ ﺃَﻟْﻒِ ﺩِﺭْﻫَﻢٍ ﻓِﻴﻤَﺎ ﺳِﻮَﺍﻩُ ﻣِﻦْ ﻭُﺟُﻮﻩِ ﺍﻟْﺒِﺮﱢ= درهمی در راه خدا، برتر است از دو میلیون درهم دیگر که در راه غیر خدا صرف شود(اصول کافی، ج۱، ص ۵۳۸) یک درهم، کنایه از هر مبلغ و مالی است که به امام برسانی.

شیعه براساس باورهای قرآنی، ایمان دارد به اینکه امام (علیه السلام)؛ خازن خزائن خداوند در ساحت مُلک و ملکوت و واسطه ی فیض الهی بر جمیع خلایق است. امام به ما و سایر مخلوقات نیازی از سر استیصال ندارد، اما برای تزکیه و طهارت روح مان، ما را به مدد مالی و جانی که تعبیر به «صِلة بالمال و النفس» می شود؛ دعوت می نماید.

برای همین امام صادق (علیه السلام) در حدیثی دیگر می فرماید: «منْ زَعَمَ أَنَّ الْإِمَامَ یـَحـْتـَاجُ إِلَی مَا فِی أَیْدِی النَّاسِ فَهُوَ كَافِرٌ إِنَّمَا النَّاسُ یَحْتَاجُونَ أَنْ یَقْبَلَ مِنْهُمُ الْإِمَامُ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّیهِمْ بِها= کسی که گمان می کند که امام به آن چه در دستان مردم است احتیاج دارد، پس او کافر است. بلکه مردم نیازمندند که امام (خمس و سهم و سایر وجوه را) از آنها بپذیرد. برای همین است که خداوند عزّوجلّ می فرماید: از اموال آنها زکات بگیر تا آنها را به وسیله آن پاک و بی آلایش سازی. (کافی، ج۱ ، ص ۵۳۷)

صله و وصل شدن به امام ع از طریق همین پرداخت های انجام می شود

پرداخت حق امام از اموالی که بدان خمس تعلق می گیرد و انفاق برای مجالس احیای معارف ایشان و محافل سرور و عزای آل الله و نیز هر امری که برای احیای حاکمیت ایشان دخیل باشد، مشمول این حدیث مبارک می باشد. چون نظام اسلامی و محور مقاومت، احیای وراثت امام در دوران غیبت است که توسط ولی فقیه متبلور می شود، پس هر مالی که برای اقامه کردن نظام اسلامی مصرف شود، در حقیقت صرف هزینه برای امام علیه السلام می باشد که هر درهم آن، بهتر از دو میلیون صله ی مالی در سایر وجوه خیر است.

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed