www.montazer.ir
سه شنبه 11 آذر 1399
شناسه مطلب: 12074
زمان انتشار: 21 آبان 1399
«فقه خاموش» سرلوحه کار انجمن حجتیه است

انجمن حجتیه بخش ب

«فقه خاموش» سرلوحه کار انجمن حجتیه است

انجمن حجتیه جزء یکی از ۳۰ گروهی است که مدعی هستند در حال یاری امام زمان عج هستند، ولی اسلام آنها محبوب دولتهای جنایتکار جهان است. همه ی اینها در یک ویژگی تعجب آور، یکسان هستند و آن این است که همه از «فقه خاموش» تبعیت می کنند. برای همین است که دولتهای جهانخواری مثل آمریکا و انگلیس و....از اسلام مورد نظر اینها حمایت کرده و برایشان سرمایه گذاری های کلان می کنند تا چنین اسلام و چنین تفکری از شیعه در جهان معرفی شود و نه اسلام کسانی مثل امامین انقلاب اسلامی ایران، خمینی ره و خامنه ای.

«فقه خاموش» یعنی به عنوان مسلمان، می بینند که به سایر مسلمانان در جهان چه ظلم هایی می رود، اما برای خود هیچ وظیفه ای نمی بینند که برای دفاع از مسلمانان و مبارزه با ظالمان اقدامی بکنند. در حالی که آیات و روایات فراوانی شبیه این داریم که پیامبر اکرم ص می فرمایند: من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم= هر کس صبح کند و به امور مسلمانان اهتمامی نداشته باشد، مسلمان نیست.

یکی از همین افراد مدعی یاری امام زمان عج «علی اکبر تهرانی» بود که دیروز خبر مرگش را دیدیم. او که هزاران نفر مرد و زن را به دور خود جمع کرده و با پولهایی که مشخص نیست از کجا می آورد، نظر ‌خیلی از مریدان را به خود جلب کرده و گفته بود: «من معصوم پانزدهم هستم».

گروه های یاد شده در حالی از فقه خاموش تبعیت می کنند که فقهای بزرگ دوره های پیشین، از همان آغاز غیبت حضرت گرفته تا کنون، همان گونه که به «فقه عبادات و معاملات» توجه داشتند، «فقه جهاد» را هم جدی می گرفتند و در کتب تفریعی خود، فرع آن را هم ذکر می کردند.

شیخ طوسی در نهایة الاحکام، محقق حلی در شرایع الاسلام، علامه حلی در قواعد الاحکام، شیخ صدوق در هدایة، سلّار در کتاب مراسم، ابن زهره در غنیة، ابن براج در مهذب، ابوالصلاح در کافی و شهید اول در لمعة، ابواب فقهی را هر چند با اختصار و ایجاز مطرح کرده اند، اما باب عزت آفرین «کتاب الجهاد» را حفظ کرده اند و در کتب استدلالی خود، از قبیل تذکره و منتهی و جواهر الکلام نیز،‌ مبانی این فروع تحقیق شده است.

در یک نمونه باید گفت: وقتی که روسیه در سال ۱۲۲۸ به ایران حمله نظامی کرد، سید علی طباطبایی صاحب ریاض، رساله ای با عنوان «جهادیه» نوشت که در آن آمده بود: «سزاوار است که علماء نشر احکام و مسایل این واجب به تدوین رسایل و اجرای دلایل نمایند و مردم را به درس و بحث آن مشغول دارند. چه اکثر خواص از احکام جهاد غافلند و کافه ی عوام در این مسایل جاهل. به حدی که اگر از آنان سوالی شود، کس نیست که از روی بصیرت جوابی گوید؛ مگر به ندرت. با آن که اگر سوال شود از احکام صوم و صلاة اکثر خواص به حقایق آن عارفند و بعضی به دقایق آن واقف». (رسایل و فتاوای جهادی ص۴۱)

از ویژگی های انجمن حجتیه مثل دیگر گروه های ظاهرا مسلمان، ولی در خدمت دشمنان اسلام همچون تشیع انگلیسی، این است که از یک آیه خمس، صدها حکم استنباط می کنند تا مردم خمس خود را به اینها بدهند، اما از صدها آیه جهاد با دشمنان دین و قرآن، حتی یک حکم که برای عصر غیبت مفید باشد، استنباط نمی کنند. چه رسد به این که چنین احکامی در رساله های عملیه آنان راه پیدا کند. به قول حضرت امام ره «قرآن و منابع حدیثی را باید با رساله های عملیه مقایسه کرد تا معلوم شود که چه فرقی بین اسلام و آن چه که به عنوان اسلام معرفی می شود وجود دارد. (ولایت فقیه ص۵)

آیا اینها مصداق شریفه ی« إِنَّ كَثِیرًا مِنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَیَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَیَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ» نیستند؟ اینها هم اموال مردم را می خورند و هم مردم را از پیروی از راه خدا باز می دارند.

همین رویه فقهی موجب می شود که وقتی در جامعه اسلامی، جهاد ضرورت می یابد، نه تنها عوام و مقلدان از احکام آن بی خبر باشند، بلکه خواص هم نه از صدها آیه جهاد و نه از احکام آن، آگاهی درستی نداشته باشند. چنین وضعیتی را در دوره هایی قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران شاهد بوده ایم.

این در حالی است که در زمان بحرانیِ هجومِ سخت یا نرم، و تعدی بر جان و مال و اعتقادات مسلمانان، هیچ فقیهی نمی تواند خاموش بنشیند و با اشتغال به «مسایل رایجه در فقه، حوادث واقعه» را نادیده بگیرد. زیرا فقهای متعهد همیشه پیشگام صحنه های پیکار بوده اند و به حکم «العلماء ورثة الانبیاء» و شریفه ی «یا ایها البنی حرض المومنین علی القتال» و ....اقدام به محافظت از ناموس و مال و جان مسلمین می کردند.

نمونه ی دیگری از این دست،‌ مرحوم آیت الله شیخ جعفر کاشف الغطاء بود که در هنگام تعرض روسیه به قفقاز که در آن زمان جزء خاک ایران بود، حکم جهاد صادر کرده و فرمان داد: «ای کافه اهل ایران از عراق و فارس و آذربایجان و خراسان! آماده شوید برای جهاد با کفار لئام، و برآورید تیغ ها از نیام، برای حفظ بیضه ی اسلام...». ( رسائل جهادی ص ۲۲).

همچنین در زمانی که انگلیسی ها نیروهای نظامی خود را در جنوب ایران پیاده کردند و نظامیان ایتالیا نیز، لیبی را به اشغال خود در آوردند، مراجع بزرگ تقلید شیعه، همچون آخوند خراسانی و شیخ عبدالله مازندرانی و شیخ الشریعه اصفهانی فرمان جهاد صادر کرده و از مسلمانان همه کشورها خواستند که دولت های خود را وادار به اقدام کنند و در این جهاد فی سبیل الله شرکت کنند. همچنین به سلطان عثمانی این پیام دادند: «به سبب هجومی که از هر طرف بر اسلام شده است، عالم اسلامیت در هیجان است. ماها به صفت ریاست مذهبیه بر ۸۰ میلیون نفوس شیعه جعفری که در ایران و هندوستان و سایر نقاط جهان هستند، متفقا وجوب هجوم جهادی و دفاعی را حکم نمودیم. اعلام می نماییم که دریغ نفرماییداز دادن لواء الجهد نبوی صلی الله علی و آله به مسلمانان که از اقطار عالم برای دفاع جمع خواهند شد. (رسایل جهادی ص ۲۴۱)

خوشبختانه اسناد فراوانی از احکام جهادی بزرگانی مانند میرزا محمد تقی شیرازی، سید ابوالحسن اصفهانی، سید محمد کاظم یزدی و...در دست است و اکنون بیش از گذشت یک قرن از آن زمان، هر انسان غیور و فهیمی در برابر آن مواضع شجاعانه مراجع عظام تقلید، احساس عزت و قدرت می کند و بر روح آن پرچمداران حماسه درود می فرستد.

حالا کاملا مشخص می شود که چرا تابعان «فقه خاموش» به کسانی مثل استاد شجاعی حمله می کنند. علت اصلی این است که ایشان نه تنها با «فقه خاموش» مخالف است، بلکه «جهاد» را یکی از اصول اساسی مسلمانی می داند و با آوردن آیه شریفه «قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِیرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَیْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ= بگو اگر پدران و پسران و برادران و زنان و خاندان شما و اموالى كه گرد آورده‏ اید و تجارتى كه از كسادش بیمناكید و سراهایى را كه خوش مى دارید نزد شما از خدا و پیامبرش و جهاد در راه وى دوست‏ داشتنى‏ تر است پس منتظر باشید تا خدا فرمانش را [به اجرا در]آورد و خداوند گروه فاسقان را راهنمایى نمى ‏كند»، استدلال می کند که اگر کسی اهل جهاد در راه خدا و اهل بیت ع نباشد، فاسق است.

 

ادامه دارد

کلیدواژه ها: انجمن حجتیه ،

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed