www.montazer.ir
امروز: سه شنبه 6 تير 1396 | ساعت : 11:46:20 | نسخه آزمایشی
شناسه خبر: 2341
19 فروردين 1394

شکر

شكر در لغت « تصور نعمت و آشكار كردن آن است» و در اصطلاح علم اخلاق آمده است، شكر عبارت است از: شناختن نعمت از منعم و شاد شدن به آن و صرف كردن آن در راهي كه منعم به آن راضي باشد.از اين تعريف، معلوم مي‌گردد كه شكر، يكي از برترين اعمال و داراي فضيلت بسيار است و از سه عنصر علم، حال و عمل تشكيل مي‌شود كه علماي اخلاق آن را به حقيقت شكر تعبير كرده‌اند. علم عبارت از آن است كه بداني نعمت، استقلال ندارد و وابسته به نعمت دهنده است.

 

عنوان محصول: شکر

قالب: صوتی(mp3)

قیمت: 75000 ریال

تعداد لوح فشرده: 3  سی دی

تعداد جلسات: 32 جلسه        

 

"شکر الهی نشانه معرفت انسان به خود و خدای خویش است و مایه آرامش جان انسان و افزایش نعمت‌های الهی است"

شكر در لغت « تصور نعمت و آشكار كردن آن است» و در اصطلاح علم اخلاق آمده است، شكر عبارت است از: شناختن نعمت از منعم و شاد شدن به آن و صرف كردن آن در راهي كه منعم به آن راضي باشد.

از اين تعريف، معلوم مي‌گردد كه شكر، يكي از برترين اعمال و داراي فضيلت بسيار است و از سه عنصر علم، حال و عمل تشكيل مي‌شود كه علماي اخلاق آن را به حقيقت شكر تعبير كرده‌اند. علم عبارت از آن است كه بداني نعمت، استقلال ندارد و وابسته به نعمت دهنده است.
عنصر حال يعني، وقتي كه انسان به منعم حقيقي معرفت پيدا كرد و دانست كه نعمت وابسته به اوست، ثمره‌اش اين است كه از اين نعمت، در دل شادي و سروري همراه با خضوع و تواضع ايجاد مي‌شود و امّا سومّين عنصر، عمل مي‌باشد و آن اقدام به چيزي است كه مقصود و محبوب منعم است، اين عمل ممكن است با قلب، زبان يا اعضاي ديگر انجام شود. 

مرحلة مهمّي كه در موضوع شكر مورد غفلت واقع شده مرحلة عملي است. شکر عملي ثمرة دو مرحلة شكر قلبي و زباني است. به عبارت ديگر، وقتي كه انسان به دل، نعمت بودن نعمت را فهميد و به زبان آن را اظهار كرد و شكر منعم را به جاي آورد، حق بر اين است كه در عمل نيز شكر خدا را ظاهر نمايد. بنابراين « شاكر حقيقي » بايد نعمتهاي الهيه را صرف رضا و مقصود منعم نمايد و همواره بايد آگاه باشد كه از نعمتهاي خدا در چه مسيري استفاده كند تا مرتكب كفران نعمتهاي الهي نگردد.

در این رابطه "استاد محمّد شجاعی" استاد حوزه و دانشگاه سلسله مباحثی را پیرامون این موضوع مهم تحت عنوان "شکر گزاری" ترتیب داده اند که از منظر  این استاد محقق و دین پژوه: « شکر در مقابل کفر قرار دارد . کَفَرَ یعنی ستر(پوشاندن)، و شکر که نقطه مقابل کفر است یعنی اظهار خوبی ها و نعمت ها. اظهار الطافی که خداوند تبارک و تعالی و دیگران در حق ما می کنند. کفر یعنی ندیدن خوبیها و نعمتها و ندیدن کمال و حق و پوشاندن آنها، وقتی می گوییم ندیدن، به این معنا است که یعنی اظهارش نمی کنیم. کفر اثرش عذاب است؛ وقتی شما یک چیز خوب را می پوشانید، نه تنها خودت از آن بهره مند نمی شوی، بلکه مانع بهره مندی دیگران هم می شوی. قرآن قاعده اش این است که اگر شکر گزار باشید، یعنی اظهار کنید و خوبیها را پنهان نکنید و آنها را ببینید، نعمت شما حتماَ افزایش پیدا می کند و اگر ببینی و کفران کنی و بپوشانی، دچار عذاب می شوی. اگر کمی دقت کنیم می بینیم که ما در زندگی دچار انواع کفرانها  هستیم: کفر نسبت به خداوند، کفر نسبت به معصومین (ع) ، کفر نسبت به نعمتهای خداوند تبارک و تعالی و... . عذاب، ذاتی کفر است؛ مثل نور که هر کجا باشد روشنایی می آورد، کفر هر جا باشد عذاب و درد و ناراحتی و فشار می آورد.  از سویی شکر الهی نشانه معرفت انسان به خود و خدای خویش است و از سویی دیگر، مانع وسوسه‌های شیطان و حمله‌های او به قلب آدمی است. شکر انسان را در برابر بسیاری از آسیب‌های روحی وروانی ایمن می‌سازد. بدون شکر انواع غم‌ها وناآرامی‌ها روح انسان را احاطه کرده ودرِ انواع بلاها بر روی انسان گشوده خواهد شد و... .»

 

برخی از مهمترین عناوین مطرح شده در این لوح فشرده (شکر) به قرار زیر است:

معنای حقیقی شکر
انواع شکر
آثار شکر
اقسام شکر : زبانی ، عملی ، قلبی
شکر در روایات
معرفت و شکر
درجات کفر
شاکر و حملات شیطان
راه رسیدن به شکر کامل
و ...

 

علاقه مندان به تهیه این لوح فشرده می توانند آن را از فروشگاههای مؤسسه، محل برگزاری جلسات، نمایشگاههای عرضه محصولات فرهنگی مؤسسه و نیز از طریق سفارش پستی تهیه نمایند.