www.montazer.ir
امروز: يكشنبه 4 تير 1396 | ساعت : 18:21:54 | نسخه آزمایشی
شناسه خبر: 2130
12 اسفند 1393

محبت

محبت صادق آن است که انسان کمال را درست تشخيص بدهد و البته وقتى به کمال آگاهى پيدا کند، به آن دل مى‏بندد؛ مانند محبت ‏به خداوند. اما محبت کاذب آن است که انسان، نقص را کمال بپندارد و بر اساس چنين پندار باطلى به آن کمال موهوم علاقه مند گردد.

 

عنوان محصول:محبت

قالب: صوتی(mp3)

قیمت: 75000ریال

تعداد لوح فشرده: 3  سی دی

تعداد جلسات: 36 جلسه        

 

"قیمت هر انسانی از نوع ارزشهایی که او برایشان قائل است، از نوع هنجارها و دغدغه ها و معشوق هایش روشن می شود."

محبت، نوعی میل و گرایش باطنی به چیزی است که در دیدگاه ما صاحب کمال است.

محبت صادق آن است که انسان کمال را درست تشخيص بدهد و البته وقتى به کمال آگاهى پيدا کند، به آن دل مى‏بندد؛ مانند محبت ‏به خداوند. اما محبت کاذب آن است که انسان، نقص را کمال بپندارد و بر اساس چنين پندار باطلى به آن کمال موهوم علاقه مند گردد، مانند محبت غير خدا؛ مخصوصاَ محبت عالم طبيعت، محبت کاذب و جاذبه‏اى است که عين دافعه است؛ چنانکه افعيها با نفس کشيدن، برخى از حشرات را جذب مى‏کنند، اما این جذب نه براى پرورش و کمال، بلکه براى هضم و نابود کردن است؛ زرق و برق دنيا نيز چنين است، انسان اگر به دنيا دل ببندد، دنيا جاذبه دارد و او را به سوى خود جذب مى‏کند؛ اما این جذب فقط براى اين است که او را درهم بکوبد و نابود و سپس به صورت زباله ای دفع کند. ولى ذات اقدس خداوند نه تنها محبوب مؤمنان است، ‏بلکه محب آنان نيز هست و آنان را به سمت‏خود جذب مى‏کند تا آنها را بپروراند و احيا کند. محب خدا، عبادات را انجام می دهد، اما نه برای خوش­آمد دیگران و نه حتی برای سود و زیان خود؛ او خودی نمی بیند و دلداده خداوند است؛ لذا اگر وظایف بندگی را انجام می دهد، تنها به این دلیل است که محبوب او این اعمال را دستور داده و انجام آن­ها را پسندیده است؛ به همین دلیل از هرگونه سستی و ناخالصی به دور است.

البته واضح است که محبت، فرع معرفت است و کسی محبوب ناشناخته را دوست ندارد. لذا محبت خدا فرع معرفت اوست و معرفت او هم فرع مجاهده و تلاش در راه اصلاح و تهذیب نفس است. این محبت، با یک ادعای صرف به دست نمی آید؛ بلکه مقامی است که پس از مدتها تلاش و کسب معرفت، حاصل می­شود.

بر این اساس" استاد محمد شجاعی" استاد حوزه و دانشگاه، سلسله مباحثی را تحت عنوان "محبت" ترتیب داده اند که این بحث بخشی ازشرح حدیث معراج است که در آن به محبت خداوند و درجات آن و نیز به بایدها و نبایدهای محبت بین انسانها می پردازد. این بحث معمولاَ بعد از بحث مهرورزی توصیه می شود. تقویت روابط عاطفی بین انسان و خداوند و نیز تقویت روابط عاطفی بین انسان ها با یکدیگر از اهداف این بحث است.

از منظر استاد محمد شجاعی« یکی از میزانهای مهم برای رشد انسانی یک انسان این است که اسم رحمان خدا در وجود او چقدر تجلی کرده است. هر چقدر یک نفر بتواند دیگران را دوست داشته باشد، ایمان بیشتری دارد و به خدا نزدیکتر است. یعنی اسم رحمان خدا، اسم رئوف خدا در او تجلی بیشتری دارد. این یک قاعده است که اگر بخواهیم بفهمیم یک نفر چقدر مؤمن است، چقدر واقعاً حزب اللهی است، چقدر به خدا نزدیک است و پیش خدا عزیز است، باید دید که چقدر با دیگران مهربان است. چقدر نسبت به دیگران رأفت و رحمت دارد. البته یکی از آفات مهرورزی که نمی گذارد افراد علی­رغم محبتی که به همدیگر دارند به مودّت برسند یعنی محبتشان را ظهور بدهند، تنبلی و بی­حوصلگی هست.

در حدیث معراج خداوند تبارک و تعالی می فرماید که محبّت من بر کسانی واجب می شود که به خاطر من همدیگر را دوست داشته باشند و نسبت به همدیگر مهرورزی کنند. محبوبیّت در نزد خداوند تبارک و تعالی مثل همه خواسته های انسان تابع قیمتی هست که یک انسان از خودش سراغ دارد. قیمت هر انسانی از نوع ارزشهایی که او برایشان قائل است، از نوع هنجارها و دغدغه ها و معشوق هایش روشن می شود. اساساً انسان زمانی می تواند با دیگران الفت بگیرد و دیگران را دوست داشته باشد و نسبت به دیگران مهرورزی بکند که رشد انسانی صحیحی داشته باشد و.... .»

برخی از مهمترین عناوین مطرح شده در این لوح فشرده (محبت) به قرار زیر است:

  • محبت شاه کلید رشد معنوی
  • محبت لله و باطن انسانی
  • محبت فی الله ، قاعده رفاقت
  • فرق بین محبت لله و محبت فی الله
  •  علامت ایمان و عشق به همسر
  •  اتحاد عشق، عاشق و معشوق
  •  اهمیت تنظیم نظام محبتی
  •  محبت بدون خدا، منشاء اختلاف
  •  رفاقت با خدا به بلندای ابدیت
  •  انسان و تقلب احوال
  • تأمین عاطفی و تأمین معنوی
  • قواعد مهرورزی
  •  

علاقه مندان به تهیه این لوح فشرده می توانند آن را از فروشگاههای مؤسسه، محل برگزاری جلسات، نمایشگاههای عرضه محصولات فرهنگی مؤسسه و نیز از طریق سفارش پستی تهیه نمایند.